LOADING

Type to search

A4Answers

Interviu Creionetica despre A4Activism

Ce își propune proiectul A4Activism?

A4Activism face o punte între societatea civilă, designeri consacrați și tinerii creativi din noul val. Printr-o platformă online și un album care vor promova tehnici vizuale mixte precum grafică digitală, gravură, pictură, ilustrație, fotografie și stencil, ne-am propus să promovăm activismul din ultimii două sute de ani. Subiectele de studiu pentru noi sunt colaborările și campaniile realizate de nenumărate organizații precum: Anti-Slavery, Consiliul Internațional al Femeilor, Crucea Roșie, Mișcarea Pacifistă Britanică, FIFA circa 1930, Organizația Națiunilor Unite, UNICEF, UNESCO, CARE, Doctori și Avocați fără Frontiere, Salvați Copiii, Amnesty, World Wildlife Fund, BRAC, Greenpeace, Oxfam, Friends Of The Earth, Fundația Wikimedia și Consiliul Egalității Familiei ș.a.

Foarte mulți artiști ne-au inspirat prin inovația și curajul artistic de care au dat dovadă în lucrările lor, dar și curajul de a aborda subiecte controversate la vremea respectivă. Printre ei am vrea să menționăm pe: Josiah Wedgwood, Guillermo Laborde, Pablo Picasso, Joan Miró, Alexander Calder, Marc Chagall, Tom Eckersley, J. Howard Miller, Charley Harper, Armando Milani, Shigeo Fukuda, Yosuke Kawamura, Milton Glaser, Shepard Fairey, Banksy, Roman Cieslewicz, Jukka Veistola, Joe Scorsone, Ricardo Morales.

Nu vom ignora nici colaborările unor artiști români cu diferite organizații nonguvernamentale cu scopul de a susține o cauză, precum Dan Perjovski, KITRA, Pisica Patrata, Obie Platon, Sorina Vazelina, Wanda Hutira și Raluca Băraru.

Noi credem în publicitatea responsabilă care are la bază cei trei piloni ai dezvoltării durabile – echitate socială, echilibrul mediului și eficacitate economică, iar acest fundament definește activitatea și intenția proiectului A4Activism. Mesajul transmis de campanii, simbolurile la care se apelează, contextul social și cultural la care se raportează sunt doar câteva din caracteristicile cu care vom defila. Cultura și educația sunt instrumente foarte importante pentru coeziunea socială și factori ai dezvoltării sociale şi comunitare, contribuind la eliminarea tensiunilor și excluziunii prin dialog și promovarea diversității.

Acest proiect mizează doar pe dimensiunea artistică? Cum vor fi promovate ONG-urile?

Organizațiile și asociațiile sunt de fapt în lumina reflectoarelor. A4Activism este o metodă de a ridica standardele vizuale din societatea civilă românească prin mai multe exemple de bune practici. Prin prisma posterelor și vizualurilor celebre și a celor noi, care ajung în “mainstream”, onorăm asociațiile, organizațiile, comunitățile și inițiativele societății civile și misiunea lor de a proteja oamenii, mediul înconjurător și planeta. Vom atinge problemele cu care se confruntă umanitatea din 1830 încoace, de la afișe care fac apel la conștiința socială și lupta pentru drepturile omului, până în prezent la manifestările artistice contemporane care militează pentru rezolvarea crizei schimbărilor climatice și a tranziției către energie verde. Pe lângă a creiona evoluția ONG-urilor din prisma metodelor artistice cu care își promovau campaniile, vom încuraja colaborarea ONG-urilor cu artiști, graficieni și oameni de creație locali, cu scopul de a crește impactul abordărilor vizuale a campaniile lor.

Pentru a da efortului nostru un sens cât mai pragmatic și folositor pentru toate ONG-urile active din România, am lansat call-ul de înscriere a celor mai creative afișe cu care acestea se mândresc. Ele vor fi publicate pe platforma proiectului, iar 20 de afișe câștigătoare ale concursului vor fi imprimate și expuse la evenimentul final. Tot atunci, cei 20 de câștigători vor avea ocazia să participe la workshop-uri de branding, grafic design și design de obiect. Le vom oferi o oră de consultanță one-to-one gratuită pe subiecte precum branding și comunicare organizatională și vom culmina cu o serie de sugestii pentru viitor.

În campania de promovare a proiectului vom dezvălui din creația abumului în mai multe faze ale sale, în special câteva din afișele și mesajele folosite de ONG-uri în campaniile lor de-a lungul secolelor. Ca inspirație pentru cercetarea noastră îi recunoaștem pe cei de la Osocio, Act-Responsible, Goodvertising și Ads of the World. Însă, piesele valoroase sunt cele pe care le vom găsi în abumele de afișe achiziționate pentru faza de documentare.  Vom crea o mică bibliotecă cu albume, reviste și cărți despre grafică umanitară și activistă, care va fi disponibilă gratuit ONG-urilor la sediul agenției Creionetica.

ONG-urile vor fi destul de vocale în proiectele A4Activism printr-o serie de interviuri cu reprezentanți valoroși ai societății civile din România și din afară, precum Magor Csibi – președintele WWF Romania, Irina Bandrabur – ofițer de presă și responsabil campanii păduri Greenpeace Romania, Ionela Ciolan – responsabil Amnesty International Bucharest ș.a.

Ne propunem deci să creștem comunitatea organizațiilor preocupate de dimenisunea vizuală a campaniilor lor și a graficienilor și oamenilor de creație interesați de subiectele societății civile.

Albumul are mai degrabă un caracter informativ sau este o colecție vizuală pe tema activismului?

A4Activism este și una și alta: prin album facem o incursiune documentară cu scop informativ, iar afișele activiste din colecție au rol educațional. Dacă un muzeu nu înseamnă doar o lecție de istorie, ci reprezintă cine suntem și încotro ne îndreptăm, A4Activism este un document de studiu pentru următoarele generații de ONG-iști și artiști. Învățăm de la generațiile trecute, încercăm să nu repetăm greșelile și sperăm să fim tot mai buni pe viitor.

Publicul larg are ocazia să cunoască și alte metode a de face publicitate decât cel întâlnit în mass-media. Ne vom dezvolta împreună simțul critic față de sutele de mesajele publicitare cu care ne întâlnim în fiecare zi și contribuim direct la educația românilor față de tot ce înseamnă comunicare responsabilă.

Care ar fi cinci ONG-uri de la noi de care probabil că nu am auzit dar ar fi trebuit?

Ați auzit de Connect? Ei tocmai au lansat campania “Servici’ usor” care promovează dialogul social și cum poate un sindicat să apere interesele angajaților.  Este un proiect la care am colaborat cu drag și ne luptăm în continuare să modificăm legea dialogului social în favoarea fiecărui angajat din România.

REPER21 sunt specialiști și profesioniști în schimbări climatice și creează prin proiectele lor o infrastructură pentru o educație sustenabilă la nivel local și european.

Cei de la Ateliere Fără Frontiere nu cunosc oboseala! Se ocupă de o serie de ateliere de inserție socio-profesională, o fermă de legume bio și un brand de socialware din mesh-uri publicitare revalorizate.

 

Viitor Plus la rândul lor ne învață ce înseamnă economia socială și cum ne putem proteja mediul înconjurător prin plantare și reîmpădurire.

Asociatia SNK face foarte frumos puntea între educație și dezvoltare durabilă printr-o librărie cafenea unde moneda de schimb e timpul, o editură și un spațiu de plantat copăcei – Kultiva.

Greenitiative ne dau lecții când vine vorba de arhitectura autosustenabilă, dar și de agricultura după principii verzi și educarea noilor generații de tineri în spiritul protecției naturii.

Ce artiști români care lucrează cu societatea civilă recomandați?

Putem numi câțiva care ne-au ajuns la urechi, însă sperăm să cunoaștem prin A4Activism și mai mulți. Partenerii nostri Artivist și Asociația D’Avent sunt două organizații în contact direct cu tineri artiști, designeri și artizani. Misiunea lor este colaborarea, interacțiunea și promovarea constantă a creativității românești și educarea prin cultură a noilor generații. Astfel, împreuna cu Artiviștii, realizăm platforma, documentarea și conceptia grafică a albumului de afișe și materialele vizuale care marchează evoluția ONG-urilor de-a lungul istoriei.

Nouă ne place mult Dan Perjovschi și toate inițiativele, schițele și colaborările lui cu care suntem pe aceeași lungime de undă.

Ne-a atras atenția Wanda Hutira care a colaborat cu Greenpeace la “Înca nu e GAME OVER pentru păduri”.

Raluca Băraru face o treabă minunată pentru campanii ONG-iste și mai nou a realizat grafica pentru noua campanie Crucea Roșie, Banca de Alimente.

Cu ajutorul prietenilor din Asociatia D’Avent, creăm un album-obiect, care va fi în sine o operă de artă, deoarece va fi imprimat pe hartie reciclată manual și coperțile vor fi din materiale reutilizate, iar foile vor fi legate prin metoda veche de legatorie. Acest obiect are atât mesajul practic, de a crea obiecte unice în concordanță cu valorile sociale și de mediu promovate de ONG-uri, cât și un mesaj simbolic: perisabilitatea artei și alinierea cu nevoile consumeriste. În ultimul capitol al albumul, Made in RO, vom detalia în urma documentării noastre și mai mult colaborările dintre ONG-urile românești și artiști.

Dacă ar fi să creați organizația perfectă, un fel de Frankenstein al ONG-urilor, cum ar fi această asociație?

Sună puțin înfricoșător. Nu știu dacă ne dorim așa ceva. Cu Frankenstein știm bine cum s-au încheiat lucrurile. Nu ne putem gândi decât la o altă analogie science-fiction: Judge Dredd. Și răspundem așadar tot printr-o întrebare: Cum ar fi un ONG cu super-puteri care să fie și investigator-polițist, dar și juriu, judecător și executor al celor care discrimineaza, abuzează și nu protejează mediul înconjurător? Cum vizualizezi o lume în care toți ne-am asuma responsabilitate pentru acțiunile noastre și aici încercăm să fim subtili, să ridicăm din sprânceană către guverne, corporațiile toxice, magnati și toți cei care fac abuzuri și “prostii”?

Când va apărea albumul A4Activism?

Pentru că trăim în era digitală și ne dorim o promovare cât mai mare a albumului, vom realiza o animație video folosind tehnica colajului, care va prezenta pe scurt evoluția ONG-urilor și progresul artistic de-a lungul istoriei.

Albumul va fi lansat odată cu evenimentul final al proiectului din toamnă, mai exact în septembrie. Pe lângă animație, avem pregătite alături de partenerii noștri, Artivist și Asociația D’Avent o expoziție-concept de afișe, trei workshopuri cu designeri și artiști și un concert live de electrofusion cu trupa Crowd Control.

Cu ocazia aceasta îi vom cunoaște pe câștigătorii celor 20 de albume-cadou care vor vedea în premieră animația video și expoziția de afișe în varianta extinsă. Ne bazăm pe prezența oamenilor de comunicare din societatea civilă, a angajaților sau voluntarilor din organizațiile non-profit, dar și persoanelor din industriile creative – artiști, graficieni, oameni de creație, care au colaborat cu ONG-urile sau își doresc o colaborare cu ele.

1 Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *