LOADING

Type to search

A4Answers

Interviu Irina Bandrabur ofițer de presă Greenpeace-Romania

Am stat de vorbă cu Irina Bandrabur, ofițer de presă și responsabil campanii păduri Greenpeace Romania, despre trecutul, prezentul și viitorul uneia dintre cele mai active organizații neguvernamentale din lume: Greenpeace. Organizația fondată în 1970 este prezentă în România din 2007 și activează la nivel internațional în peste 55 de țări din întreaga lume pentru a schimba atitudini și comportamente, pentru protecția și conservarea mediului înconjurător și promovarea păcii. Datorită lor, multe companii multinaționale și-au îmbunătățit politicile, modul și condițiile de producție. Greenpeace a făcut istorie prin campanii de guerrilla și prin acțiuni neconvenționale: primele concerte caritabile, flashmoburi, boycott-uri, petiții, etc.

Bună, Irina! Fiind ofițerul de presă al Greenpeace Romania, ai un top al campaniilor favorite?

În România,, aș menționa campania noastră www.salvezpadurea.ro, în cadrul căreia am creat un ghid de identificare a tăierilor ilegale și un site unde pot fi semnalate cazurile de tăieri potențial ilegale.

Un alt proiect tot din cadrul campaniei pentru păduri este cel pentru includerea celor mai valoroase păduri de fag din România în patrimonial UNESCO. Lucrăm la această inițiativă din 2012. La început autoritățile nici nu au vrut să audă, pentru că însemna ca aceste păduri nu mai pot fi exploatate, însă treptat am reușit să îi convingem. În 2015, 8 situri de peste 85 000 hectare au fost incluse pe lista tentativă, iar acum se lucrează la realizarea documentației finale pentru înregistrarea în patrimoniul mondial UNESCO. Siturile candidat sunt: Izvoarele Nerei, Cheile Nerei Beușnița, Domogled – Valea Cernei Cluster, Cozia, Codrul Secular Sinca, Codrul Secular Slătioara, Groșii Țibleșului, Strâmbu Băiuț. Procedura de includere ar trebui să se încheie anul acesta.

Colegul nostru, Alin Tănase se ocupă de campanai Praf de România, o campanie despre poluarea aerului.

Un al proiect interesant a fost organizarea unui atelier de robotică unde am asamblat aparate care măsoara poluarea cu praf. Voluntari din mai multe orașe din țară ne ajută și zilnic valorile locale sunt transmise pe website. În România problema este că nu avem stații oficiale de măsurat poluarea aerului. Cerem schimbarea acestui lucru și măsuri concrete pentru îmbunatățirea calității aerului printr-o petiție care poate fi semnată aici.

La nivel internațional campaniile noastre favorite ale organizației Greenpeace sunt: Save or Delete cu Banksy, Survival of the Tallest, Stop Pollution.

Ce alte campanii și vizualuri ți-au atras atenția?

Sunt multe campanii care îmi plac: de la colegii WWF, Greenpeace Germany și Climate March.

Avem in comun nu doar lupta pentru cauze comune, ci și entuziasmul, dorința de a informa și implica cât mai mulți oameni și curajul de a lupta, pentru că sunt multe zone de pe Glob unde nu este deloc ușor să lupți pentru mediu, sunt prea multe locuri unde interesele personale primează.

Poveșteste-ne te rog despre campania Change Your Energy.

În luna aprilie ne-am alăturat mișcării globale Break Free, care atrage atenția asupra faptului că era combustibililor fosili trebuie să se încheie și am organizat evenimentul Change Your Energy, care face parte din campania pentru energie curată, “Energy Citizens”. Ne adresăm cetățenilor, comunităților, companiilor și instituțiilor publice care vor să devină producători de energie regenerabilă. Conceptul de consumator activ se numește “prosumator” și descrie persoana, gospodăria sau IMM-ul care își produce propria energie și alege să furnizeze excesul de energie în rețeaua națională. Am reușit să vorbim din perspectiva democrației energetice si cât de frumoasă ar fi lumea dacă Guvernul nostru ne-ar încuraja să producem singuri energie electrică verde. Se știe deja că jumătate din cetățenii din Europa ar putea să producă energia care îi trebuie Europei să funcționeze, cel puțin așa zice acest studiu.

Dar până acolo mai e drum lung de făcut, am început însă informarea și puteti citi mai multe aici.

Evenimentul de lansare a fost la Printoteca în București, unde street-artistul KITRA, omul cu  atitudinea potrivită pentru arta activistă și implicata, a realizat o pictură murală de 15 metri pătrați, schimbând astfel energia locului. S-a discutat despre beneficiile energiei regenerabile și avantajele de a deveni prosumatori, iar Printoteca a fost câstigătoarea unui concurs realizat pe Facebook.

Greenpeace International are o conexiune specială cu muzica din 1970 încoace: Joni Mitchell, Queen, George Harrisson de la Beatles, U2, R.E.M, UB40, Depeche Mode, Sting, Coldplay și Green Day. Voi cum ați colaborat cu industria muzicală locală?

Pe când eu eram voluntar în Greenpeace în 2008, o agenție ne-a ajutat să facem un spot radio cu OCS pentru campania 2%. Îl puteți asculta chiar aici.

Vladimir Proca de la Robin and the Backstabbers a fost coleg cu noi un an, el coordona voluntarii. Vladimir este demult pasionat de protecția mediului și s-a alăturat cu entuziasm echipei. Încet-încet microbul verde s-a răspândit în trupa, sperăm noi, pentru că au acceptat invitația noastră în tabăra noastră de salvare a pădurilor. În tabără am avut 100 de voluntari din 14 țări din Europa care au inventariat peste 850 de hectare de păduri virgine, pentru a le proteja și a fi incluse în Catalogul național al pădurilor virigne și cvasivirgine din România. Cam așa a fost tabăra.

Iar Robin and the Backstabbers, alături de alți invitați din tabără, au transmis un mesaj de susținere, aici.

Voi ati colaborat la nivel internațional cu artiști precum Banksy, Kurt Wenner, KennardPhillipps, 281_Anti nuke, Hinatao, Don’t Panic ș.a. Ce recomandări aveți pentru tinerii artiști care vor să facă din arta lor un statement?

https://www.youtube.com/watch?v=qhbliUq0_r4

Să exploreze noi idei și feluri de a transmite mesajele în care cred cu adevărat, pentru ca vor stârni cu siguranța reacțiile publicului, chiar vor câștiga public nou. Trăim într-o lume în care îndrăzneala și autenticitatea fac diferența. Fiecare îți poate aduce contribuția la ”binele comun” în felul său.

De-a lungul timpului, Greenpeace a colaborat cu mai mulți artiști, în feluri diferite. Spre exemplu, anul trecut, celebrul compozitor și pianist Ludovico Einaudi a interpretat Elegy for the Arctic pe o platformă plutitoare, lângă un ghețar din Norvegia, pentru a atrage atenția asupra încălzirii globale.

Un alt exemplu recent, actrița Emma Thompson, care militează pentru cauzele de mediu, a participat în expediția Artic Sunrise, pe unul dintre vasele Greenpeace și a ajuns în Canada, Clyde River, unde alături de voluntari a instalat panouri solare în comunitatea de acolo.

Leonardo DiCaprio, și el, promovează diferite activități din cadrul campaniilor Greenpeace, inclusiv forest camp-ul organizat de Greenpeace România anul trecut la Vidraru: DiCaprio despre RO.

În România încă nu avem campanii care să implice vedete extrem de cunoscute, de obicei acestea se alătură cauzelor sociale și mai puțin celor de mediu.

Am discutat despre Energy Citizens și Praf de România. Ce campanii mai pregătiți în viitorul apropiat?

Pregătim o nouă campanie pentru pădurile virgine și continuăm promovarea www.salvezpadurea.ro, prin care ne dorim să informăm și să activăm cât mai mulți oameni care odată ce ajung în pădure și văd ceva suspect, să știe să semnaleze tăierile. Cu căt vom avea mai mulți „ochi informati” în pădure, cu atât fenomenul va fi descurajat. Multe aspecte globale de mediu sunt influențate de felul în care fiecare dintre noi obține și folosește energia, cel mai important impact vizibil fiind schimbările climatice.

Energy Citizens continuă: în multe țări din Europa este mai dezvoltat acest concept de „prosumator” și ne dorim să devină o realitate comună și la noi. În acest context că am lansat Our Energy Your Freedom, unde strângem adeziuni în favoarea unui sistem energetic curat, fără combustibili fosili.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *